02 مهر 1400 ساعت 08:49

 بسم الله الرحمن الرحیم

متن مصاحبه دبیرخانه بیانیه گام دوم جامعه مدرسین با امام جمعه محترم قم و نماینده مجلس خبرگان رهبری حضرت آیت الله سعیدی دام عزه در تاریخ 21 تیر 1400 در حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام.

با سلام خدمت حضرتعالی و تشکر از وقتی  که در اختیار قرار دادید

سوال: لطفا بفرمایید درتبیین و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب چه چالشهایی وجود دارد؟

پیرامون بیانیه‌ی گام دوم آیت العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) مطالب فراوانی از جهات و نگاه‌ها و دیدگاه‌های مختلفی می‌توان بیان کرد طبیعتاً هر کس به هر نگاه از دید خودش مطالبی را، نکاتی را، مدنظر دارد.

این بیانیه با اخباری که ما داریم رهبر معظم انقلاب مدت زیادی روی آن کار کردند، دوست دارند که صاحب‌نظران هم روی آن کار کنند، این بیانیه در واقع در دو بخشِ راهِ طی شده و راهِ طی نشده تنظیم شده است، ولی فعلاً درافواه به عنوان بیانیه‌ی گام دوم مشهور است، در این بیانیه تلاش شده است با نگاه‌ها و نگرش‌ها و دیدگاه‌های اصلاحی در باب تنها انقلاب قدرتمند و در عین حال مظلوم در عصر کنونی که دنیا را دوقطبی کرده‌اند بیان کنند، انقلابی که بدون اتکاء به ابرقدرت‌ها توانست با اتکاء به خداوند تبارک و تعالی و همت و تلاش مردم همانطوری که در قرآن در سوره‌ی مبارکه‌ی انفال خداوند خطاب به نبی اکرم (ص) می‌فرماید هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ یعنی این انقلاب بزرگ، این بعثت عظیم، به تأیید خداوند و نصرت مؤمنین انجام شد، همچنین باتقدیم شهدا و جانبازان عزیز نظریه‌ی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی مطرح شد، تابه حال درباره‌ی این بیانیه مطالب فراوانی گفته و بیان شده است، برخی‌ها نگاهشان به این بیانیه فقط نگاه تجلیل و تقدیر بوده است، بدون از اینکه هیچ‌گونه تدبری درباره آن بشود، خب این نگاه معمولاً به مجرد صدور فرمان یا مطلبی از امامین انقلاب تلاش می‌کردند که از آن تجلیل و تقدیر کنند و یا بیانیه بدهند در ذیل او، اطلاعیه صادر کنند، سخنرانی کنند، نشست بگذارند، بنر نصب کنند، این دقیقاً همان چیزهایی است که رهبر از آن تبری می‌جوید و مکرر درباره این‌گونه برخوردها با فرمایشات خودشان فرمودند که این‌طور برخورد نکنید، مدام از حرف‌ها تجلیل و تمجید نکنید، بروید روی آن‌ها کار کنید، تعقل کنید، مکرر ایشان به نخبگان فرمودند توقع من این نیست که فقط همان حرف‌هایی که من می‌زنم شما دوباره آن‌ها را تکرار کنید، من خب یک‌بار گفتم این حرف‌ها را و شما این حرف‌ها را بررسی کنید، توسعه بدهید، گسترش بدهید، این یک نگاه .

 برخی دیگر نگاهشان برای تجلیل و تمجید و تعریف از این بیانیه علاوه بر آن مطالبی که عرض کردیم یک نگاه ماورایی و قدسی هم دارند و از این نگاه به این بیانیه پرداختند و بدین وسیله این بیانیه را از دسترس برای بررسی و نظر دادن خارجش کردند، بعضی‌ها پا را فراتر گذاشتند از اینکه مثلاً این بیانیه در چهلمین سال انقلاب صادر شده است، آمدند روی عدد 40 تحقیق کردند که این عدد چه عدد مقدسی است و بدون اینکه اصلاً از این مطالب و امور سر در بیاورند رجما بالغیب بدون اطلاع از علت یا حکمت عدد 40 از عدد 40 تجلیل کردند، آدم یاد آن کلام خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می­افتد وقتی که در باب اصحاب کهف خداوند یک نکاتی در باب اصحاب کهف دارد، یک درس‌هایی دارد، یک عبرت‌هایی دارد می‌خواهد این‌ها در بین مردم بحث شود، گسترش پیدا کند و استفاده کنند عده‌ای آمدند عدد این اصحاب چند نفر بوده‌اند، قران مجید این‌ها را با یک تعبیر بسیار جالب محکوم می‌کند که این‌ها حالا چه 5 تا باشند یا 6 تا باشند و امثال این‌ها و همچنین این دوستان عزیز و این کسانی که در باب این بیانیه از جنبه‌ی قدسی وارد شدند گفتند این 40 سالگی انقلاب و عدد 40 یک واژه‌شناسی و تحقیق واژه‌ای هم کردند که مثلاً آقا 40 بار از جوان یاد کردند، این‌ها را به همدیگر متصل کردند.

 ببینید، ما شک نداریم که رهبر عزیز ما مقید هستند به نصر الله، خداوند تبارک و تعالی، ائمه معصومین بخصوص، حضرت ولی عصر (عج) دست مبارکشان روی سر این رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و این مردم عزیز است، ولی این یک نکته است که آیا این انقلاب، این نهضت، مقید هست به نصرت الهی و امدادهای غیبی، ولی اینکه یک وقتی آیا یک فرمایشی می‌فرمایند این را ما از نگاهی غیر موردنظر حضرت آقا به آن بپردازیم و بحث‌های حاشیه‌ای درست کنیم، این هم بحث دیگری است، آقا وقتی مطلبی را بیان می‌فرمایند می‌خواهند این را در جمع نخبگان، فرهیختگان، اساتید دانشگاهیان، حوزویان بررسی شود، این یک بحث دیگری است وگرنه قداست این بیانه، قداست خود حضرت آقا قدسی بودن عنایاتی که بر این نهضت شده است جای بحث و گفتگو ندارد، همین‌جا عرض کنم اینکه ما عرض می‌کنیم آقا نظرشان نگاهشان بر این است که این بیانیه بررسی شود و تحقیق شود روی آن، نکاتی اگر اهل نظر دارند بیان کنند .

البته منظور این است که در جمع نخبگان و فرهیختگان این مطرح شود، منظور تریبون عمومی و مردم عادی نیست، اگر بخواهیم مثال بزنیم نگاه حضرت آقا را، دقیقاً این توقع رهبر معظم انقلاب در باب بیانیه گام دوم شبیه همان توقعی است که معظم له در جلسات بحث خارجشان دارند، در بحث خارج ایشان، طلاب، فرهیختگان، فضلا شرکت می‌کنند، خب جلسات درس خارج جلسه‌ی منبر و موعظه نیست تا یک نفر سخنی بگوید و بقیه گوش بدهند، بلکه استاد دوست دارد که جدا حرف بزنند، نظر بدهند، این تعریف و تمجیدها و این جایگاه قدسی دادن به چنین بیانیه‌ای که آقا انتظار تحقیق و بررسی و اظهارنظر و درس‌آموزی از آن را دارند این غیر این که خلاف فرمایش و خواست حضرت آقا از نخبگان است این قدسی نگری سبب می‌شود که ناخواسته به مخاطب چنین القا کنند شمایی که عقلتان می­رسد که درباره‌ی این بیانیه تحقیق و بررسی داشته باشید مقام معظم رهبری این بیانیه را ننوشتند که مردم آن را روی طاقچه‌ای بگذارند و با نگاه قدسی به این بیانیه نگاه کنند، آقا میل دارند که این بیانیه در جامعه جاری شود به کار بیاید نزد نخبگان فکری و فرهنگی و همچنین نزد مدیران اجرایی، در قوه‌ی مقننه، قوه‌ی قضائیه، تبدیل به یک سند شود برای اجرا، در حوزه‌ها، در دانشگاه‌ها به کار بیاید، خلاصه هر کس به تناسب خودش از این متن بهره ببرد، همان‌گونه که نباید با رویکردهایی همچون رویکرد اجرایی صرف و خشک به این سند ارزشمند نگاه کرد و آن را صرفاً یک سند رسمی قلمداد کرد، همان‌طور که نباید به این سند به طور سیاسی و جناحی و خطی نگاه کرد که اگر جناحی و سیاسی و خطی نگاه شود یا هر خط جریانی این بیانیه را به نفع خودش و یا علیه رقیبش می‌گیرد و اصلاً از آن نگاهی که حضرت آقا داشت خارج می‌شود، ولی فقیه ماهیتاً فراجناحی است، فوق جریان‌هاست، فوق خطوط رایج در جامعه است، تفسیر جناحی و سیاسی از این دست بیانیه‌ها هم ظلم به ولی فقیه است و هم ظلم به انقلاب اسلامی است و هم ظلم به مردم است، ولی فقیه به جناح و جریان‌های درون انقلاب مثل پدر نسبت به فرزندان مختلفی که در منزل دارد، سلایق مختلف دارند بچه‌ها، خلق‌وخوی متفاوت دارند، ولی فقیه به افراد و به جناح و خطوط این‌گونه نگاه می‌کند، همه را زیر چتر حمایت خودشان دارند.

 نگاه سومی که بعضی دادند به این بیانیه یک رویکرد اعتقادی و تعبدی است نسبت به این بیانیه صاحبان نگاه یک صغری و کبریی را تنظیم کنند وقتی آن صغری و کبری خودشان را مطلب مستقلی گرفتند نتیجه هم تابع این صغری و کبری است، وقتی کسی به این بیانیه ‌اینجوری نگاه می‌کند که بگوید مثلاً این بیانیه را ولی فقیه و نایب بر حق امام زمان (عج) تنظیم فرمودند، این هم کبری، روایات ما دارند که فانی قد جعلته علیکم حاکما ما این‌ها را حاکم بر شما قرار دادیم که اذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانما استخف بحکمنا ا گر کسی را که ما نصب کردیم کسی را که ما در جامعه به حاکم و حجت قرار دادیم کسی قبول نکند حکم آن‌ها را حکم خدا را کوچک شمرده و راد علی الله و هو علی حد شرک بالله در مقبوله عُمَر بْن حَنْظَله در کتاب شریف کافی جلد 1 صفحه 67 این به اصطلاح مقبوله آمده است، آن‌وقت وقتی این‌طوری صحبت کردند که ولی فقیه نایب بر حق امام زمان (عج) هستند نیابت ایشان هم بر اساس ادله شرعیه و عقلیه بیان شده و چه نتیجه‌ای می‌گیرند آن‌وقت نتیجه می‌گیرند پس هر حرف ولی فقیه همان حرف امام زمان (ع) است از نظر اعتبار و اطاعت از او هم واجب است هیچ جای بحث را گفتگو و توضیح و توسعه در آن نیست، این نگاه اگرچه در جای خودش حرف درستی است کبری را قبول داریم ما، برای اینکه وقتی ولی فقیه مطلبی را بیان می‌فرمایند اذا حکم بحکمنا صحبت این است که این کبری در اینجا مصداق ندارد آقا خودشان مایل­اند که این بیانیه بحث شود در انظار نخبگان، فرهیختگان، طلاب و بزرگان این‌ها در موردش بحث کنند و نظر بدهند یعنی پس کبری جای خودش است، آقا وقتی خودشان می‌خواهند که درباره‌ی بیانیه‌شان نظر داده شود خودشان زحمت کشیدند فکر کردند مدتی روی این کار کردند همان‌طور که اخباری که به دست ما رسیده است آقا مدظله فرمودند من روی این کار کردم اما در عین حال انتظار دارند که دیگران هم وقت بگذارند، عرض کردم شبیه مجلس درس است، آقا وقتی درس می‌گویند درس خارجی که در تهران دارند خب این را زحمت می‌کشند دقت می‌کنند، فکر می‌کنند، مطالبی را در درس بیان می‌کنند و ضمن اینکه شاگردان از مطالب درس آقا استفاده می‌کنند آقا انتظار دارند که این مطالب را بشنوند و اگر نظری دارند برای تکمیل مباحث این نظر را ارائه دهند، البته وقتی که این‌ها پخته شد و نظرها و نگاه‌های مختلف به آن‌ها رسید اگر چنانچه صلاح بدانند آن را به عنوان حکم، به عنوان یک مطالبه مطرح کنند شکی نیست که باید همه به این توجه کنند و این نهایت کار هست برای اقشار و ارگان‌های مختلف، به نظر می‌رسد باید به این بیانیه نگاهی جامع کاربردی - راهبردی داشت و در نگاه راهبردی و جامع آقا مدظله به همه‌ی رویکردهای مثبت و ارزشمند احترام می‌گذارند، علاقه خاص و انتظار رهبر معظم انقلاب به نظراتی هم که داده می‌شود توجه دارند.

سوال: به نظر حضرتعالی مهمترین خصوصیات بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

 این بیانیه دارای خصوصیاتی است کسانی که پیرامون بیانیه گام دوم تحقیق و بررسی می­کنند خوب است که درباره این خصوصیات تحقیق کنند. خصوصیت اولی که درباره این بیانیه باید تحقیق شود این است که این بیانیه ماهیتاً چگونه است، چه چیزی را می‌خواهد به مخاطب منتقل کند آیا این بیانیه از جنس چشم‌انداز است که معمولاً چشم­اندازهای را برای مدتی که یک مجموعه‌ای به اصطلاح برای خودش تنظیم می‌کند، مطالبی را مطرح می‌کند، یا بیانیه می‌خواهد یک دور نمایی را برای آینده‌ی کشور نشان دهد، آیا این بیانیه از جنس سیاست‌های کلان نظام است که برای شرایط خاص چنین سیاست‌هایی اعلام شده که این‌ها باید مشخص شود.

 خصوصیت دوم این است که باید معلوم شود جان کلام آقا در این بیانیه چیست؟ یعنی آن نکته‌ای و مطلبی که محور اصلی این بیانه است آن نکته اصلی چیست، نوک پیکان این بیانیه کجا را هدف قرار گرفته؟ خب می‌دانید وقتی کسی مطلبی را در ساعتی در جمعی بیان می‌کند به طور طبیعی این سخنران یک محور اصلی مدنظر دارد و پیرامون آن مطالب را شواهدی را بیان می‌کند

رهبر معظم انقلاب مکرراً در مقاطع مختلف یک اهداف پنج‌گانه‌ای را برای تحقق اهداف انقلاب به این شرح بیان فرموده است، 1- شکل‌گیری انقلاب اسلامی که امام قیام کردند و مردم همراهشان آمدند 2- تشکیل نظام اسلامی که هنر بزرگ حضرت امام (ره) این بود که آن انقلاب و حرکت مردمی را به یک نظام رساندند، 3- مرحله‌ی سوم که الآن در آن قرار داریم تشکیل دولت اسلامی است، یعنی تشکیل دولتی بر اساس الگوها و محورهای اسلامی است، خب تا وقتی که دولت تشکیل نشود دولت اسلامی، نگاه آقا نسبت به دولت، دولت اسلامی است تا دولت اسلامی شکل نگیرد نوبت به مرحله چهارم که اهداف انقلاب بیان شده نمی‌رسد، مرحله چهارم کدام است؟ مرحله‌ی چهارم تشکیل جامعه‌ی اسلامی است که سبک زندگی اسلامی، فعلاً در این مقطع باید مطرح باشد و الآن هنوز در مرحله‌ی گفتمان سازی است و هنوز محقق نشده است آن سبک زندگی که حضرت آقا بخصوص در آن سخنرانی بزرگ گفتند هنوز محقق نشده است، پنجم گام نهایی در مراحل پنجگانه اهداف انقلاب اسلامی تحقق تمدن اسلامی است، رهبر انقلاب درباره این مرحله تصریح می‌کنند که تمدن اسلامی منظورشان از این کشورگشایی نیست بلکه منظور از تمدن اسلامی آن تأثیرگذاری، تأثیرپذیری فکری ملت‌ها از اسلام است و رهبر معظم انقلاب تولید الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را لازمه‌ی تحقق تمدن اسلامی می‌داند، حالا بحث این است که با توجه به این فرمایشات آقا درباره‌ی مراحل پنج‌گانه اهداف انقلاب اسلامی سؤال این است این بیانیه‌ای که حضرت آقا (مدظله) بیان فرمودند کدام یک از این اهداف پنج‌گانه‌ی انقلاب اسلامی را نشانه گرفته‌اند که طبیعتاً این‌جور که ما استنباط می‌کنیم باید رفتن به سمت تمدن اسلامی را آقا نشانه گرفته باشند .

پس جان کلام آقادر این بیانیه تمدن اسلامی است، البته محققین و تحلیل گران درباره نقطه محوری این بیانیه نظریه‌های دیگری هم دادند.

 سوم ویژگی در این بیانیه این است که ببینیم این بیانیه چه هدفی را در عمل تعقیب می کند یعنی فارغ از اینکه نقطه محوری اصل و پایه این بیانیه چی هست می‌خواهیم بفهمیم این بیانیه آقا می‌خواهد مردم جامعه‌ای که دچار توقف و ایستادگی و کم کاری شدند آیا بیانیه می‌خواهد آن‌ها را پویا کند و به حرکت وادارد، می‌خواهد گفتمان سازی کند، گفتمان انقلاب را تقویت کند، در مقابل گفتمان غرب، آقا می‌خواهند جهان را متوجه گفتمان اسلامی کنند، این را جا بیندازند.

ویژگی چهارم در این بیانیه این است که باید کشف شود و بیان شود که مبانی این بیانیه چی هست؟ یعنی چی منظور از مبانی چی هست؟ یعنی زیرساخت‌ها و بنیادهای نظری و فکری این بیانیه چیست این بیانیه روی کدام مبانی صادر شد، ببینید وقتی یک فقیه فتوا می‌دهد او قبلاً مبانی‌اش را مشخص کرده است در بحث اصول این مبانی را ملغی کرده با آن ابزار مطالب فکری را بیان می‌کند، مسائل را مطرح می‌کند، مقام معظم رهبری که یک فقیه مجتهد حاکم و ولی فقیه هستند روی چه مبانی این بیانیه را صادر فرمودند، اگر روی مبنای فکری و فطرت انسانی باشد خب این خیلی فرق می‌کند چون فطرت آدمی یک امر دائمی و جاودانه است، این فطرت خوبی‌اش این است که مشترک هست بین همه‌ی انسان‌هاست، فطر الله لتی فطر الناس علیها که به نظر ما بر همین اساس هم صادر شده یعنی چیزی که همه مردم بفهمند، یک قشر خاص نه یک جمعیت خاص نه مخصوص مردم یک منطقه و دون مردم منطقه دیگری نیست، فلذا به شعارهای خودمان دقت کنیم، استقلال آزادی جمهوری اسلامی، خب استقلال چیزی است که محدود به مردم ایران باشد، آزادی چیزی نیست که فقط مردم ایران بخواهند، جمهوری یعنی نظر مردم را با نگاه اسلامی و در دایره‌ی مکتب، این چیزی است که همه کس فهم است و بر اساس فطرت است.

 پنجمین خصوصیت در این بیانیه اصول مندرج در این بیانیه است، در این بیانیه گام دوم چندین مسئله، چندین شعار، چندین تکیه‌گاه مطرح شده است که شما می‌توانید آن‌ها را در این بیانیه مشاهده کنید، پشت این مسائلی که آقا فرمودند، پشت این شعارها و راهبردهایی که ارائه دادند پشت این‌ها یکسری اصول قرار دارد، سؤال این است که این اصول کدامند؟ مثلاً رهبری در موقعی که دشمن دست به تهدید می‌زند رهبری می‌فرمایند ما باید در مقابل دشمن مقاومت کنیم، این فرمایش آقا در واقع حکایت از یک اصل می‌کند، یا امام (ره) در صورتی که مردم اتحاد و انسجامشان را حفظ کنندامام فرمودند چی؟ آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، این فرمایش امام (ره) ناظر به یک اصل است، اصل مقاومت، بنابراین اصول را باید ما از متن این بیانیه رهبری استخراج کنیم و روی آن‌ها تکیه کنیم، تأکید کنیم، کار کنیم.

 ششمین ویژگی در این بیانیه راهکارهای میل به اهداف بیانیه است، بدون شک بیانیه گام دوم اهدافی را ترغیب می‌کند برای رسیدن به آن اهداف از مخاطبان خودش عمل را مطالبه می‌کند، خب سؤال این است که رهبری در این بیانیه چه راهکاری را، چه روش‌هایی را برای رسیدن به آن اهداف مطرح فرمودند.

سوال: با توجه به محورهای متعدد بیانیه گام دوم انقلاب مستدعی است بخشی را که بیشتر ناظر به وظایف حوزویان می دانید تبیین فرمایید.

بنده بحث معنویت اخلاق را انتخاب کردم، آقا مدظله در ادامه‌ی فرمایشاتشان در این بیانیه به عنوان توصیه دوم از این دو عنصر یاد کردند معنویت اخلاق، خوب دقت کنید آقا معنویت را این‌گونه تعریف می‌کنند می‌فرمایند معنویت به معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و در جامعه است، این تعریفی از معنویت است، پس درباره اخلاق می‌فرمایند رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی گذشت، کمک به نیازمند، راست‌گویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیات نیکوست، دقت فرمودید آقا در باب معنویت اخلاق این دو تعریف را ارائه می‌دهد،

ملاحظه می‌کنید آقا یک شخصیت ادیبی هستند ایشان تسلط به ادبیات دارند، ادیبانه صحبت می­کنند در ادبیات گفتاری و نوشتاری ایشان سرآمد هستند در عین حال این بزرگوار در این بیانیه از تعریف‌های مدرسه‌ای برای این معنویت و اخلاق به شدت پرهیز کردند، تعریف‌هایی که در حوزه‌ی خودشان میگویند باید جنس داشته باشد، فصل داشته باشد، تعریف باید جامع افراد باشد، مانع اغیار باشد، خب با توجه به اینکه مخاطب حضرت آقا عموم مردم و بخصوص نخبگان و فرهیختگان و اهل ادب هستند حالا ببینید این سبک نوشتاری ایشان در بیانیه‌ی گام دوم این مطلب را بیان می‌کند که در مقام تحقیق تعلم و تذکر نباید گرفتار اصطلاحات مدرسه‌ای شد هدف اصلی از این تذکرات و توصیه‌ها چیست؟

همان‌طور که قران می‌فرماید وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْري‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ سوره‌ی زاریات آیه 55، به پیامبر می‌فرماید به این مردم تذکر بده، تذکر شما نفع می‌دهد به مؤمنین، خداوند به حضرت رسول فرمودند باید تذکر شما جوهره‌اش طوری باشد که در مردم تأثیرگذار باشد، یعنی تذکری که ادیبانه باشد، محققانه باشد، فیلسوفانه باشد، منطقی باشد به لحاظ مدرسه‌اش، اما اینکه در مخاطبش انگیزه‌ای ایجاد نکند اصلاً این تذکر مدنظر خداوند تبارک و تعالی نیست، این سبکی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم حالا به خصوص در این بحث معنویات اخلاق در پی گرفتند اقتباس از قران کریم است،

در قران کریم هم هیچ‌وقت درگیر این اصطلاحات مدرسه‌ای نشده است، مثلاً در تعریف حکمت که در قران چند جا درباره حکمت صحبت کرده است خب اهل مدرسه فیلسوفان محققین اهل لغت محققین در عرصه‌ی تعریف‌های لغوی برای حکمت یک معنایی کردند عین قران کریم در جاهای مختلف مطلب را به‌گونه‌ای دیگر مطرح کردند مثلاً در سوره‌ی مبارکه لقمان ایشان لقمان را به عنوان یک شخصی که دارای حکمت است معرفی میکند و میفرماید ما به جناب لقمان حکمت دادیم بعد بلافاصله عوض اینکه حکمت چی هست مصادیق دقت می‌فرمایید وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ  خب دقت می‌فرمایید اولاً عوض اینکه بیاید و حکمت را تعریف کند مصداق حکمت را بیان می‌کند، محصول و نتیجه‌ی حکمت را بیان می‌کند، دوم در این عبارت لطیف خداوند می‌فرماید که ایشان به پسرش چنین گفت یعنی مؤمنین اول بروید سراغ بستگانتان وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ و یا بنی گفت تا با لحن عاطفی صحبت کنیم نه تنها با فرزندتان، خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی و هارون فرمود اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى تو طغیان کردی، خب آدم طاغی که خداوند می‌داند که عاقبتش چه می‌شود، خدا می‌داند عاقبت فرعون چه می‌شود، در عین حال فرمود فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى.

مقام معظم رهبری در توصیه دوم در بیانیه درباره‌ی معنویت اخلاق به کاربرد معنویت اخلاق و تأثیر آن در پند جامعه پرداختند و اینجوری می­نویسند، معنویت و اخلاق جهت دهنده‌ی همه‌ی حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است این جایگاه معنویت اخلاق در جامعه است، ادامه می‌دهند، می‌فرمایند بودن آن‌ها زندگی را حتی با کمبودهای مادی بهشت می‌سازد و نبودن آن‌ها حتی با برخورداری مادی جهنم می‌آفریند .

ایشان برای تحقق و گسترش معنویت و اخلاق در جامعه نقش مهم همراهی حکومت را تذکر دادند و فرمودند بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت این بحث معنویت و اخلاق، بلافاصله منظورشان را همراهی حکومت‌ها بیان می‌کنند که همراهی حکومت‌ها یعنی چه؟ توضیح می‌دهند اخلاق و معنویت البته با دستور و فرمان به دست نمی‌آید این‌جور نیست که تا آقا یک فرمایشی فرمودند درباره‌ی نکته‌ای فوری بیانیه صادر کنند، بنر بزنند این طرف و آنطرف، آقا حرفشان این است که با بیانیه و فرمان معنویت و اخلاق به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، بگیر و ببند برای معنویت اخلاق معنا ندارد، پس از چه راهی این دو تا باید رایج شود اولاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی را داشته باشد، وقتی حکومت صحبت از معنویت و اخلاق می‌کند اول خودش باید با اخلاق باشد، خودش باید با معنویت باشد، ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند، خب یکی اینکه خودشان متخلق باشند به اخلاق الهی، پیامبر عزیز را وقتی از ایشان خواستند که مثلاً در جلسه ای خرمایی میل می‌کردند مثلاً بچه ای هم میل داشت از آن خرما تذکر داد که یا رسول الله خرما برایش خوب نیست، خوب نیست تذکر بدهید، آقا فرمود چیزی نمیشود گفت چون که من خودم خرما خوردم، چون شخصی که خودش درباره مطلبی می‌خواهد صحبت کند و تذکری بدهد اولاً باید زمینه به طور طبیعی فراهم باشد و در دولت‌ها و حکومت‌ها برای بحث معنویت اخلاق شرط اولش این است که خودش متخلق به این اخلاق باشند، بعدش بیایند چکار کنند، نهادها و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که به آن‌ها مربوط هستند و در صحنه‌ی اجتماعی حضور دارند درباره‌ی معنویات اخلاق به آن‌ها تذکر بدهند و کمکشان کنند، این هم نکته‌ی دوم.

در بحث گسترش معنویات اخلاق که اول شد خود حکومت‌ها دوم که نهادهای اجتماعی که در این باره کار می‌کنند میدان نشان دهند و کمکشان کنند سوم با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق به شیوه‌ای معقول بستیزند یعنی همه‌اش این است که دست نوازش بر سر افراد بکشند جاهایی که افراد از سر ناآگاهی از سر جهل، غفلت، بی­توجهی کاری انجام دادند، اما آنجایی که سازمان یافته دارند کار می‌کنند عده‌ای نفوذی آمدند تا بحث عفاف و حجاب و اخلاق و معنویت و صداقت و نماز و پاکدستی را زیر سؤال ببرند این‌ها را نمی­شود با نوازش باهاشون حرف زد، گرچه سخن اول سخن عاطفی است اما همیشه اینجوری نیست فرمودند با کانون‌های ضد معنویت اخلاق با شیوه‌ای معقول بستیزند و خلاصه می‌کنند فرمایششان را در این قسمت، خلاصه اجازه ندهند که جهنمی ها مردم را با زور و فریب جهنمی ‌کنند بنابراین نسبت به این بیانیه باید هم کار تحقیقی انجام شود به خواست خود حضرت آقا و انتظار و توقعی که خود ایشان دارند و بعد هم عرض می‌کنم این‌ها را مطرح کنند و به هر حال گسترش بدهند خود همین قرآن کریم را خداوند تبارک و تعالی در میان مسلمانان، انسان‌ها و همه‌ی جهان نازل فرمود و بعدش مفسرین تفسیرهای مختلفی نوشتند و همه‌ی این تحقیق‌ها و تلاش‌ها موردعنایت خداوند تبارک و تعالی هست، حالا آن‌هایی که تحریف کردند کاری نداریم کسانی که واقعاً از نگاه خودشان این کار یک کار قرآنی است ولی وقتی مطلب حقی بیان می‌شود در جامعه یک وقت بحث حکم است یک بحث فرمان است، آن حسابش جداست، آن جای بحث و گفت و گو ندارد، یک وقت نظر است و می‌خواهد نظریه‌ای در جامعه جا بیفتد این باید تحقیق کند و هر کس گوشه‌ای از کار را بگیرد و بر اساس معیارها، موازین، اصول، مبانی این بیانیه را تفسیر کند، تحقیق کنند، توسعه بدهند، گسترش بدهند و بیان کنند در جامعه انشاالله امیدورایم که همه‌ی ما در مسیری که انتظار رهبر معظم انقلاب است موفق و مؤید باشیم بخصوص حوزویان عزیز که یکی از مخاطبان اصلی آقا هستند در همه‌ی زمان­ها بخصوص در این امر بیانیه.

والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته.

از فرصتی که در اختیار قرار دادید کمال تشکر و امتنان را داریم.

 

 

امروز429
دیروز1259
در هفته5188
در ماه29081
مجموع1999305

بازدید کنندگان برخط

6
Online

بالای صفحه